Sieć jest wszystkim, czyli czym jest mobilność – na przykładzie aplikacji SaveUp

Fenomen internetu polega na tym, że przeniósł on informację w nową rzeczywistość, pozbawiając ją fizycznych atrybutów: czasu i przestrzeni. Fenomen internetu mobilnego wraz ze smartphonami polega na tym, że realny świat nabrał cech internetu. Sieć wykroczyła poza komputer, a rzeczywistość stała się interaktywna.

Powszechność internetu mobilnego oraz smartfonów umożliwia nam nieograniczony dostęp do wszystkich informacji świata z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. Co więcej, smartfon pozwala wkraczać realnemu światu do internetu dzięki swoim możliwościom reagowania na dźwięk, obraz, lokalizacje i wiele innych cech otoczenia. Wszystko to prowadzi do wniosku , że człowiek przy podejmowaniu wszelkich decyzji będzie uwzględniał informacje z sieci.

Wyobraźmy sobie, że jedziemy metrem. Zauważamy reklamę najnowszej płyty polskiej rockowej kapeli. Wzbudza nasze zainteresowanie. Wyciągamy smarfona, wykonujemy zdjęcie okładce. W ciągu kilku sekund uzyskujemy informacje na temat zespołu, opinie krytyków i komentarze zwykłych fanów. Możemy odtworzyć teledysk na Youtube. Zdobywszy tę wiedzę, klikamy guzik zakupu i po chwili odsłuchujemy utwór, o którym przeczytaliśmy. Dzięki technologii zyskaliśmy ogromny zasób wiedzy i możliwość natychmiastowego podjęcia decyzji, a plakat uczyniliśmy zakupową półką.

„Fotokupujesz tam gdzie chcesz”
Powyższy scenariusz wydaje się nieprawdopodobny, ale już dziś podjęto próbę zrealizowania go w naszym kraju. Firma iTraff Technology to polski startup, który podjął się opracowania technologii rozpoznawania obrazów i wykorzystania jej w smartphonach do działań podobnych do wyżej opisanych. Aplikacja SaveUp stworzona przez firmę identyfikuje sfotografowany produkt porównując jego zdjęcie ze zdjęciami produktów w bazie danych. Dzięki temu użytkownik już w kilka sekund po zrobieniu zdjęcia otrzymuje możliwość nabycia sfotografowanego przedmiotu. Zamówienie można złożyć bez opuszczania interfejsu programu, co bardzo przyśpiesza procedurę. Aplikacja jest dostępna za darmo, a korzystać z niej mogą wszyscy posiadacze telefonów typu smartfon z systemami iOS oraz Android. Wystarczy zajrzeć do odpowiedniego sklepu i ją ściągnąć. W chwili obecnej w bazach SaveUp znajdują się ponad 3 miliony ofert produktów. Są to książki, audiobooki i ebooki, a zapowiadane jest dodanie kolejnych multimediów takich jak muzyka, filmy oraz gry komputerowe.
Pierwotnie technologia rozpoznawania zdjęć sprowadzała się do prostych czytników OMR, które pozwalały na rozpoznawanie kodów kreskowych. Następnie zaczęto ją wykorzystywać przy rozpoznawaniu tekstów (OCR). Obecnie technologie rozpoznawania zdjęć są tak zaawansowane, że pozwalają na rozpoznawanie niemalże dowolnych obiektów, czego dowodzi SaveUp. Zabawa aplikacją dostarcza dużo przyjemności, rzeczywiście sprawnie rozpoznaje kolejne książki. Po wykonaniu zdjęcia wynik otrzymujemy w ciągu kilku sekund. Jeśli zdjęcie nie zostało rozpoznane poprawnie, to przedstawianych jest kilka wyników i wśród nich zwykle znajduje się poszukiwany produkt. Perspektywa pojawienia się w niej muzyki i realizacja opisanej wyżej futurystycznej wizji napawa dumą z osiągnięć polskich programistów.

Doceniony sukces
Technologia rozpoznawania obrazów która została zastosowana w SaveUp wygrała w międzynarodowych konkursie Hack4Europe w kategorii „oprogramowanie o największej wartości biznesowej”. Dostrzegł ją również premier Waldemar Pawlak zwołując konferencję prasową na której chwalił technologiczne osiągnięcie.

Internet mobilny – sieć jest wszędzie
Przykład aplikacji firmy iTraff oddaje jakościową zmianę Internetu, jaką wnosi mobilność w połączeniu ze smartfonami. Dzięki SaveUp możliwy jest zakup przez wykonanie zdjęcia znajdującego się na dowolnym nośniku. Obraz staje się linkiem do wirtualnej rzeczywistości. Zdjęcie przetwarza realnie otaczający nas świat na informacje pochodzące ze świata wirtualnego. Granica między rzeczywistością, a internetem ulega zatarciu. Smarfon stał się skanerem połączeń do sieci w realnie istniejącym świecie. Reagując na otoczenie wzbogaca je o informacje pochodzące z internetu. Informacja znajdująca się na plakacie w metrze została pozbawiona atrybutów czasu i przestrzeni. Nośnik nie mający nic wspólnego z internetem stał się interaktywny. Internet mobilny wraz ze smartfonami sprawia, że sieć jest wszystkim.