Jak poradzić sobie ze stresem?

Szybszy oddech, drżące dłonie, suchość w ustach i pot spływający po czole- to tylko niektóre, ale za to jak dobrze znane wszystkim objawy stresu.

To normalne, że odczuwamy stres, jest to naturalna reakcja organizmu na sytuacje nieznane, wywołujące lęk i napięcie. Jednak gdy jest on zbyt silny, może prowadzić do poważnych w skutkach zaburzeń, dlatego najlepiej zacząć walczyć z nim u podstaw.

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi do walki ze stresem jest reframing. Przeramowanie to nic innego niż nadanie nowych interpretacji sytuacji, która wzbudza w nas lęk lub nieprzyjemne odczucia – czyste oszukanie umysłu. Nie musimy zmieniać innych, wystarczy, że zmienimy nasze procesy myślowe.

Technikę tę możesz modyfikować w zależności od kontekstu sytuacji, która wzbudza w Tobie stres.

Jest ona przyjemna, zabawna, a co najważniejsze – skuteczna.

Załóżmy, że odczuwasz lęk lub złość przed jednym z Twoich kluczowych klientów, by pozbyć się niekorzystnego napięcia, wystarczy, byś przeszedł przez następujące kroki:
1. Przypomnij sobie obraz niezadowolonego, opryskliwego klienta. Zrób to tak szczegółowo, jak tylko potrafisz.
2. Przyjrzyj się temu obrazowi: w co jest ubrany, jaką ma fryzurę, gdzie się znajduje, jaką ma minę, odtwórz jego głos.
3. Teraz puść wodzę fantazji, zabaw się w stylistę, reżysera. Za jego głos podstaw głos jakiejś postaci z kreskówki, np. Kaczora Donalda. Zmień jego fryzurę, zgól go na łyso i załóż tupecik. Zobacz kontrahenta, który próbuje Cię krytykować z opuszczonymi spodniami, w różowych stringach i dużym pluszowym misiem pod pachą. Daj się ponieść Twojej wyobraźni, stwórz tak komiczny obraz, jak tylko potrafisz.
4. Przełam stan emocjonalny, np. policz. ile niebieskich przedmiotów znajduje się w pokoju.
5. Przywołaj sytuację początkową, która wywoływała w Tobie stres. Czy nadal odczuwasz lęk przed tym klientem? Nawet jeżeli jest on zredukowany tylko do pewnego stopnia, poprzez powtarzanie ćwiczenia jesteś w stanie go zupełnie zniwelować.

Powyższe ćwiczenie możesz wykorzystać w każdej stresującej dla Ciebie sytuacji: przed ważnym spotkaniem, rozmową z szefem, teściową czy tym irytującym klientem.
Nie pozwól, by Twój umysł kontrolował Ciebie, to Ty kontroluj go!



Komentarze